آنچه در این مقاله میخوانید

    لنت سرامیکی چیست؟

    لنت سرامیکی چیست؟

    در سال 1990 بود که سر‌و‌کله‌ی محصولی به نام لنت سرامیکی در بازار صنعت پیدا شد. محصولی که برای صاحبان و عرضه کنندگانش برگ برنده‌ای مهم محسوب می‌شد. اگرچه به‌کاررفتن لنت سرامیکی در ساختار خودروهای امروزی به یک امر عادی تبدیل شده، تا همین بیست سال پیش این لنت‌ها مانند ناجیانی شناخته می‌شدند که یک جماعت را از شر آلودگی‌ها، عمر کوتاه و سر‌و‌صدای ناشی از لنت‌های نیمه فلزی راحت می‌کردند.

    برای خرید لنت ترمز اورجینال همین حالا اقدام نمایید.

    لنت سرامیکی

    لنت سرامیکی یا نیمه متالیک چیست؟

    برای درک پاسخ این سؤال لازم است نگاهی همه جانبه به لنت سرامیکی یا نیمه متالیک داشته باشیم و ابعاد مختلف این محصول، از جمله بعد توسعه‌ی فنی و تاریخچه‌ی بدوی آن را مورد بررسی قرار دهیم.

    همان طور که گفته شد، تا پیش از سال 1990 سیستم ترمز ماشین‌ها اشکالاتی اساسی داشت. قضیه فقط درباره‌ی آلودگی‌های صوتی و زیست محیطی ناشی از به‌کارگیری سیستم‌های نیمه فلزی در خودرو نبود. جدای از تمام این مسائل، سیستم‌های ترمز قدیمی ناکارآمدی‌های شایان توجهی نیز داشتند. نسل جدید لنت‌های ترمز که برخلاف نسل پیشین، بدنه‌ای از جنس سرامیک داشتند، کارایی به مراتب بهتری نسبت به نمونه‌های پیشین از خود نشان می‌دادند و در عین حال، آلودگی کم‌تری نیز تولید می‌کردند. ضمنا، کارکرد بهینه‌ی این لنت‌ها باعث می‌شد که سایر اجزای ماشین مانند تایرها عمر بیشتری پیدا کنند و خود لنت‌ها نیز برای مدت زمان بیشتری کارایی خود را حفظ کنند. همه‌ی این دلایل در کنار یکدیگر، باعث شد بزرگان صنعت خودرو سازی دلیلی قانع کننده برای سرمایه‌گذاری روی لنت سرامیکی یا نیمه متالیک داشته باشند.

    لنت نیمه متالیک را می‌توان شاهکاری در زمینه‌ی به‌کارگیری شیمی در صنعت دانست. عمده‌ی ساختار لنت سرامیکی یا نیمه متالیک برعکس لنت‌های قدیمی از جنس فیبرهای استیل فلزی تشکیل می‌شد. لنت‌های نیمه متالیک ساختاری از جنس ترکیب‌های سرامیکی و فیبرهای مسی دارند. چینش فوق‌العاده‌ی ترکیب‌های سرامیکی، فیبرهای مسی و ترکیبات کربن‌دار فرآوری شده در ساختار لنت‌های نیمه متالیک، ویژگی‌های فیزیکی کاربردی و منحصر‌به‌فردی همچون امکان حفظ عملکرد در دماهای بالا و توانایی کاهش سریع دما را به این لنت‌ها می‌بخشد. با تمام آنچه گفته شد، اگر بخواهیم پاسخ این سؤال که لنت سرامیکی یا نیمه متالیک چیست را در یک کلمه خلاصه کنیم، لنت نیمه متالیک تبلور کاربردی علم شیمی در صنعت خودرو سازی است.

    لنت سرامیکی یا نیمه متالیک

    پیش از لنت سرامیکی چه نوع لنتی استفاده می‌شد و چه مشکلاتی داشت؟

    همان طور که گفتیم، تا پیش از به‌کارگیری گسترده لنت‌های سرامیکی در صنایع خودرو سازی، این لنت‌های فلزی بودند که در اکثر محصولات موجود در بازار خودرو تعبیه می‌شدند. پس از نصب لنت‌های سرامیکی در ساختار ماشین‌های فرمول یک و رواج آن‌ها در محصولات مختلفی که برای فعالیت در این حوزه از مسابقات اتوموبیل رانی طراحی می‌شدند، خودرو سازان متوجه چند نکته‌ی اساسی شدند. لنت‌های فلزی، در اثر قرارگیری و فعالیت در دمای زیاد، مستهلک می‌شدند. تغییر شکل زود هنگام این لنت‌های قدیمی به‌خودی‌خود، می‌توانست امنیت سرنشینان خودرو را به خطر بیندازد. تغییر شکل لنت ترمز، روی طول عمر تایرها نیز تاثیر می‌گذاشت و بدین‌ترتیب عمر تایرها را نیز کوتاه می‌کرد. ضمن اینکه آلودگی‌های فیزیکی ناشی از ساییده شدن لنت نیز می‌توانست حرکت و فعالیت تایرها را به شکلی دیگر مختل کرده و بهانه‌ای مضاعف برای کاهش عمر تایرها شود. جدای از تمام این ویژگی‌های منفی که شاید کشفشان در ساختار خودرو نیازمند نوعی نگاه موشکافانه باشد، لنت‌های فلزی محیط را به شکل محسوسی آلوده می‌کردند و فرار از این آلودگی، خود دلیلی کافی برای ارتقای ساختاری این سیستم‌ها محسوب می‌شد.

    لنت سرامیکی چه مزایایی دارد؟

    شاید حوالی سال 1990 که لنت‌های سرامیکی به‌تازگی وارد بازار شده بودند، می‌توانستیم این‌طور بگوییم که تنها مزیت این لنت‌ها نسبت به نمونه‌های قدیمی این است که اشکلات نمونه‌‌های قدیمی در آن‌ها برطرف شده است. با این حال، امروز که بیست سالی از به‌کارگیری گسترده‌ی این لنت‌ها از صنعت خودروسازی و شروع تلاش‌ها برای ارتقا آن‌ها گذشته است، می‌توان مزایای مختلفی در ساختار و کاربرد این لنت‌ها پیدا کرد. این لنت‌ها کارشان را بی‌سر‌و‌صدا انجام می‌دهند، در برابر خوردگی آخ نمی‌گویند و در برابر ساییده شدن مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند.

    لنت سرامیکی چه مزایایی دارد؟

    لنت سرامیکی چه معایبی دارد؟

    شاید بتوان سه نقطه ضعف اصلی در ساختار لنت‌های سرامیکی پیدا کرد. اولین نقطه ضعف قیمت نسبتا بالای این لنت‌ها است. فناوری تولید لنت‌های سرامیکی به صورت روزانه گسترش می‌یابد و پیشرفت پیدا می‌کند و همین امر، باعث شده که قیمت این محصولات نیز با شیبی شایان توجه رو به افزایش باشد. نکته منفی دوم این است که سرامیک نمی‌تواند از سایر بخش‌های سیستم ترمز در برابر گرما محافظت کند و اگرچه خود چندان تحت تاثیر گرمای ناشی از فرآیند رانندگی قرار نمی‌گیرد، بخش زیادی از گرمای به وجود آمده را به سمت سایر اجزای سیستم ترمز روانه می‌کند و این امر، موجب استهلاک تدریجی سیستم ترمز می‌شود.

    نحوه‌ی تشخیص یک لنت سرامیکی از معمولی

    به منظور تشخیص لنت سرامیکی از معمولی کافی است به ظاهر محصولات دقت کنید. لنت‌های سرامیکی از نظر ظاهری کاملا در هم پیوسته هستند، این در حالی است که لنت‌های فلزی از نظر فیزیکی و ظاهری به بخش‌های مختلف قابل تفکیک هستند.

    نحوه‌ی تشخیص یک لنت سرامیکی با کیفیت

    لنت‌های سرامیکی باکیفیت غالبا دارای چند ویژگی هستند که می‌توان با توجه به آن‌ها، محصول درست‌و‌حسابی را از میان انبوه محصولات موجود در بازار بیرون کشید. از جمله‌ی این ویژگی‌ها می‌توان به داشتن شیار روی سطح بدنه به منظور هدایت مسیر گرد‌و‌غبار ناشی از فرآیند توقف، پَخ بودن لبه‌ی لنت به منظور کاهش سر‌و‌صدای ناشی از فشردن ترمز ماشین و وجود صفحات فلزی در پشت لنت اشاره کرد.

    لنت سرامیکی

    از کجا بفهمیم یک لنت سرامیکی خراب شده است؟

    نشانه‌های مختلفی همچون ایجاد صدای جیغ موقع فشرده شدن پدال ترمز، انحراف مسیر خودرو حین توقف، شل و یا سفت بودن غیرطبیعی پدال ترمز خودرو، کم شدن قدرت ترمز گیری و روشن شدن چراغ اخطار خرابی لنت وجود دارند که رانندگان می‌توانند با توجه به آن‌ها، به خراب شدن لنت سرامیکی ماشینشان پی ببرند. بهتر است این علامت‌ها را به خاطر بسپارید و به صورت مداوم برای رفع مشکلات مرتبط با سیستم ترمز ماشین گوش به زنگ باقی بمانید.

    خرابی لنت سرامیکی چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟

    در صدر عواقب ناشی از خرابی لنت سرامیکی، به خطر افتادن جان سرنشینان خودرو قرار دارد. طبیعتا با از بین رفتن یا خرابی لنت ترمز ماشین، کنترل آن سخت‌تر می‌شود. ماهیت حادثه آفرین خرابی لنت‌های ترمز، توجه به سلامت کارکرد این لنت‌ها را به امری ضروری تبدیل می‌کند. به غیر از موضوع ذکر شده، لنت سرامیکی فرسوده می‌تواند با اجازه‌ی عبور صد‌در‌صدی به گرمای ناشی از توقف، سیستم ترمز را دچار آسیب‌هایی اساسی کند و با ایجاد تراشه و پخش کردن گرد‌و‌غبار، علاوه بر آلوده کردن هوا، از عمر تایرهای ماشین کم کند.

    قیمت لنت سرامیکی چقدر است؟

    همان طور که گفته شد قیمت لنت سرامیکی چندان پایین نیست. هزینه‌ی تهیه‌ی دیسک ترمز برای ماشین از زیر صد هزار تومان شروع شده و تا مبلغی در حدود سه میلیون تومان ادامه پیدا می‌کند. اینکه برای ماشینتان لنت صد هزار تومانی بخرید یا سه میلیون تومانی، تصمیمی است که باید بر اساس پارانترهای مختلفی همچون مدل ماشین گرفته شود؛ برای مثال، اگرچه لنت سرامیکی به طور عمومی بهتر از سایر لنت‌ها است، به درد ماشین‌های سنگین نمی‌خورد.

    سخن پایانی

    همان طور که متوجه شدید، خرابی لنت بسیار خطرآفرین است و شما باید به کیفیت، کارایی و سلامت لنت توجه زیادی داشته باشید. لنت سرامیکی به دلایلی که در این مقاله ذکر شد، انتخاب بسیار مناسبی برای حفظ امنیت شما، سایر سرنشینان خودرو و اتوموبیلتان است؛ پس آن را نادیده و دست کم نگیرید.

    منبع:

    fa.wikipedia.org/wiki

    22 خرداد 1400

    نظرات

    نام
    ایمیل
    نظر