آنچه در این مقاله میخوانید

    علائم خرابی انژکتور خودرو

    علائم خرابی انژکتور خودرو

    درست از زمان جایگزین شدن انژکتورهای الکترونیکی با کاربراتورهای قدیمی در اوایل دهه 1980، بحث خرابی انژکتور خودرو، تاثیر آن بر عملکرد کلی ماشین و چگونگی جلوگیری از این قطعات نیز به یکی از بحث‌های داغ حوزه‌ی خودرو تبدیل شد. با تمام این حرف‌ها و حدیث‌ها، مزیت‌های به‌کارگیری این قطعه در خودرو آنقدر زیاد هست که کسی دلش نخواهد سراغ کاربراتورهای قدیمی برود. انژکتورها با تنظیم نحوه‌ی ارائه‌ی سوخت به موتور خودرو و پاشیدن آن به محفظه‌های احتراق سیلندرها، انقلابی عظیم در صنعت خودروسازی ایجاد کردند. برای بهره‌مندی از برکات این انقلاب صنعتی، کافی است مراقبت‌های لازم را از انژکتور ماشینتان به عمل بیاورید. مراقبت از انژکتور آن قدر هم که به نظر می‌رسد سخت نیست، کافی است به کمک تمیز کننده‌های مخصوص انژکتور ماشینتان را به طور مرتب تمیز کنید. هرچقدر هم که از این قطعه مراقبت کنید، در نهایت عمر این قطعه بر اثر استهلاک، کثیفی و یا آسیب دیدگی به پایان خواهید رسید. در این شرایط، عدم تعویض انژکتور خودرو برایتان مشکل آفرین خواهد شد. به منظور جلوگیری از بروز این مشکلات، در این مقاله قصد داریم درباره علائم خرابی انژکتور خودرو صحبت کنیم.

    برای خرید انژکتور شوی همین حالا اقدام نمایید.

    خرابی انژکتور خودرو

    انژکتور خودرو چه بخش‌هایی دارد؟

    قبل از هرچیزی بیایید نگاهی به ساختار و عملکرد کلی انژکتور داشته باشیم؛ قطعه‌ای که به تدریج جایگاه کاربراتورها در دنیای صنعت را به طور کلی تصاحب کرد. همان طور که گفته شد، انژکتور قطعه‌ای است که در ورودی سیلندر خودرو قرار می‌گیرد و وظیفه‌ی آن پاشاندن سوخت به مخزن احتراق موتور است؛ بنابراین، خرابی انژکتور خودرو مانند مانعی برای پیشرفت فرایند احتراق است. بدین منظور سیستم انژکتور که متشکل از بخش‌های مختلفی همچون سوزن انژکتور، اورینگ، فیلتر ورودی، سولونوئید، بدنه‌ی انژکتور، درپوش محافظت و سوراخ خروجی است باید عملکرد خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهد. تنظیم نحوه‌ی پاشیدن سوخت به دورن محفظه‌ی احتراق، باعث بالا رفتن راندمان فرایند ترکیب سوخت و هوا می‌شود. همین موضوع به تنهایی دلیلی کافی برای جایگزین کردن انژکتورها با کاربراتور به شمار می‌رود. با توجه به اهمیت قسمت سوزن در کلیت سیستم انژکتور، می‌توان این طور گفت که ساز و کار این سیستم به طور کلی روی نوک این سوزن می‌چرخد. سوخت خودروها از نظر فیزیکی در حالت مایع است. سوزن انژکتور این توانایی را دارد که حین پاشش سوخت به درون محفظه‌ی احتراق، قطرات آن را به‌گونه‌ای از یکدیگر تفکیک می‌کند که هر قطره به اندازه‌ی دانه‌های یک پودر ریز باشد. به همین دلیل است که بسیاری سیستم انژکتور را مجری "پاشش پودری"، سوخت به درون محفظه‌ی سوخت می‌دانند.

    تمیز کردن سوزن انژکتور به عنوان راه‌حلی برای پاکسازی محفظه‌ها و مجاری سیستم انژکتور یکی از راه‌های جلوگیری از خرابی انژکتور خودرو محسوب می‌شود. هرچه مجاری و محفظه‌ها تمیزتر باشند، توانایی سوزن در پاشش قطعات سوخت به صورت پودر مانند بالاتر رفته و کثیف بودن مجاری، موجب انسداد مجاری سوزن می‌شود. هرچه توانایی سیستم انژکتور در تفکیک قطرات سوخت از یکدیگر و تبدیل هر قطره از آن‌ها به پودرهای ریز بیشتر باشد، ترکیب آن‌ها با هوا در محفظه احتراق با بازدهی بالاتری انجام می‌گیرد. بازدهی بالای فرایند سوختن در محفظه احتراق، باعث تکمیل فرایند سوختن و بالا رفتن راندمان موتور می‌شود. پایین بودن راندمان کاری موتور، باعث به وجود آمدن مشکلات عدیده‌ای در کاربری خودرو از جمله لرزش ماشین، کاهش ناگهانی شتاب، سخت روشن شدن خودرو و البته کم آوردن ماشین در مسیرهای ناهموار می‌شود.

    خرابی انژکتور خودرو

    انژکتور خودرو چه کاری انجام می‌دهد؟

    برای اینکه بتوانید از خرابی انژکتور خودرو جلوگیری کنید، لازم است نحوه‌ی کارکرد آن را بشناسید. برای شناخت بهتر نحوه‌ی عملکرد سیستم انژکتوری، آن را به سه قسمت تقسیم می‌کنند. قسمت اول، مرتبط با سیستم هوای انژکتور است. فرایند سوخت‌و‌ساز در حقیقت فرایند ترکیب سوخت با هوای ورودی به موتور خودرو است. موتور خودرو هوای مورد نیاز برای به انجام رساندن فرایند سوختن را از محفظه‌ی کنترل جرم هوا دریافت می‌کند. وظیفه‌ی این محفظه تغییر حجم هوا است، به‌گونه‌ای که تغییر کلی چگالی آن موجب انحراف زاویه‌ی جریان هوا بشود. جریان هوا که توسط سیستم هوای انژکتور مورد پردازش قرار می‌گیرد، در نهایت به محفظه‌ی احتراق می‌رسد و در آنجا با سوخت خودرو ترکیب می‌گردد.

    برای درک باقی ماجرا باید نگاهمان را معطوف به عملکرد سیستم سوخت رسانی انژکتور کنیم. این سوپاپ انژکتور است که تعیین می‌کنند چه میزانی از سوخت وارد محفظه‌ی احتراق شود. سوخت خودرو پیش از ورود به سوپاپ، در لوله‌ای به نام ریلِ سوخت جریان دارد. وظیفه‌ی این لوله تزریق پرفشار سوخت به سوپاپ، با توجه به زمان باز بودن آن و پهنای تپش است. به غیر از سیستم‌های هوا و سوخت که خرابی هرکدام از آن‌ها منجر به خرابی انژکتور خودرو می‌شود، انژکتور سیستم سومی نیز دارد که از مجموعه حسگرها تشکیل می‌شود. بروز ایراد در سیستم سنسوری انژکتور، هم سیستم هوا را تحت تاثیر قرار می‌دهد و هم سیستم سوخت رسانی را با مشکل مواجه می‌کند.

    علائم خرابی انژکتور خودرو

    چه اشکالاتی برای انژکتور خودرو ممکن است پیش بیاید؟

    به طور کلی سه دلیل شایع برای خرابی انژکتور خودرو وجود دارد:

    یکی از شایع‌ترین موارد خرابی‌های انژکتور، گرفتگی انژکتور است. این شرایط زمانی به وقوع می‌پیوندد که فیلتر انژکتور کثیف باشد و مانع از رسیدن سوخت کافی به محفظه‌ی احتراق شود.

    دومین خرابی شایع که ممکن است سیستم انژکتور ماشینتان با آن روبه‌رو شود، مسدود شدن انژکتور است. در این شرایط گرفتگی‌های موجود در مسیرهای مختلف عبور سوخت، مانع از رسیدن سوخت و مواد کربنی به سیلندرها و همچنین سوکت انژکتور می‌شود. در این مواقع لازم است ضمن پاکسازی فیلتر، کل سیستم انژکتور را به صورت حرفه‌ای پاکسازی کنید. به طور کلی تمیزکاری انژکتور تا حدود زیادی مانع از خرابی سوکت انژکتور می‌گردد.

    سومین دلیل شایع بروز خرابی در انژکتور خودرو، استهلاک ماشین است. سیستم انژکتوری در گذر زمان مستهلک می‌گردد و فرسوده شدن آن، زمینه‌ی نشت سوخت از بدنه‌ی این سیستم‌ها به محیط کاپوت را فراهم می‌آورد. در چنین شرایطی لازم است به منظور پیشگیری از بروز سانحه، هرچه زودتر برای تعمیر ماشینتان اقدام نمایید.

    خرابی انژکتور خودرو چه علائمی دارد؟

    حال که متوجه حساسیت مراقبت از انژکتور شده‌اید، وقت آن است که علائم خرابی این قطعه را بشناسید:

    • اگر ماشینتان بدون هیچ دلیلی خاموش شد، یعنی موتور نتوانسته سوخت کافی از انژکتور دریافت کند؛ بنابراین، لازم است قطعه‌ی انژکتور را مورد بررسی قرار دهید؛
    • لرزش موتور ممکن است نشانه‌ای از خرابی انژکتور باشد؛
    • اگر چراغ موتورتان روشن شد و نتوانستید دلیلی منطقی برای آن پیدا کنید، حتما قطعه انژکتور را بررسی کنید؛
    • مصرف بیش از حد سوخت و یا پیچیدن بوی بنزین در کابین هم می‌تواند ناشی از خرابی انژکتور باشد.

    آیا خرابی انژکتور خودرو برای سرنشینان خطر آفرین است؟

    خراب شدن انژکتور خودرو می‌تواند سلامت سرنشینان را از جهات مختلف مورد تهدید قرار دهد. با توجه به کلیدی بودن نقش سوخت در عملکرد مناسب خودرو، در صورت خرابی انژکتور، ممکن است ماشینتان در مدت زمان کافی نتواند به شتاب مورد نظرتان دست پیدا کند و این امر شما را در خطر تصادف قرار می‌دهد. از طرفی نشت سوخت از سیستم انژکتوری می‌تواند باعث بروز انفجار یا آتش سوزی شود. بنابراین، لازم است با توجه به علائم خربی انژکتور، برای انجام مراقبت‌ها و ارائه توجهات لازم پیرامون نگهداری درست از این قطعه مبادرت نمایید.

    آیا خرابی انژکتور خودرو برای سرنشینان خطر آفرین است؟

    با خرابی انژکتور خودرو باید چه کنیم؟

    در صورتی که پس از تمیزکاری حرفه‌ای انژکتور، علائم خرابی از بین نرفت، هرچه زودتر به نزدیک‌ترین تعمیرگاه مجاز مراجعه فرمایید و در صورت لزوم اقدام به تعویض آن گنید.

    سخن آخر

    علائم خرابی انژکتور مشخص است و روش‌های جلوگیری از بروز این خرابی چندان سخت نیست. بنابراین، بهتر است با رعایت نکات ذکر شده سلامت خودتان، ماشینتان و سایر سرنشینان را تضمین کنید.

    08 خرداد 1400

    نظرات

    نام
    ایمیل
    نظر