آنچه در این مقاله میخوانید

    علت قفل کردن ترمز خودرو چیست؟

    علت قفل کردن ترمز خودرو چیست؟

    مشکلاتی مانند قفل کردن ترمز سالیانه جان بسیاری را در حوادث رانندگی به خطر می‌اندازد. این مشکلات عمدتا ناشی از بی‌اطلاعی و یا بی‌توجهی راننده، نسبت به رفتار نرمال خودرو است. در این مقاله ابتدا درباره‌ی این رفتار نرمال صحبت می‌کنیم و سپس دلیل و چگونگی تشخیص قفل شدن ترمز را بررسی می‌کنیم.

    برای خرید روغن ترمز اورجینال همین حالا اقدام نمایید.

    ترمز خودرو و ترمز دستی چگونه عمل می‌کنند؟

    شما یک پدال را فشار می‌دهید و ماشین می‌ایستد. تا به حال به این فکر کرده‌اید که چطور فشار اندکِ پای شما بر روی پدال ترمز، ماشینی با آن وزن و سرعت را متوقف می‌کند. احتمالا هیچ‌وقت به پیچیدگی سیستم ترمز خودروی خود پی نبرید، تا زمانی که مشکلاتی مانند قفل کردن ترمز برایتان به وجود بیاید. سیستم ترمز خودرو به شکلی طراحی شده که فشار وارده بر پدال آن، چندین برابر شود و سپس به چرخ‌ها برسد. بدین منظور سیستم‌های اهرمی و هیدرولیکی در طراحی این سیستم دخیل می‌شوند. بگذارید با یک مثال روشنتان کنم. فرض کنید مشغول جارو زدن زمین با جاروی دسته دار هستید. شما نیروی اندکی به سر جارو وارد می‌کنید و انتهای جارو به میزان چشمگیری روی زمین حرکت می‌کند. نیرویی که شما به سر جارو وارد می‌کنید، در نتیجه‌ی سیستم اهرمی چندین برابر می‌شود. ترمز دستی نیز دو نوع اهرمی و دکمه‌ای دارد. در هر دو نوع، توقف خودرو بر پایه‌ی کشیده شدن لنت‌های موجود بر روی هر چرخ انجام می‌گیرد.

    قفل کردن ترمز

    قفل کردن ترمز و ترمز دستی به چه معنی است؟

    قفل کردن ترمز، یعنی هرچقدر هم که زور بزنید ترمزتان کار نکند. هنگام روی دادن این حادثه، پدال ترمز معمولا سفت‌تر از حالت نرمال می‌شود. البته استثنائاتی نیز وجود دارند که طی آن‌ها پدال سفت نمی‌شود. سفت شدن پدال، شل شدن پدال و کم شدن روغن موتور همگی می‌توانند موجب قفل شدن ترمز شوند. قفل شدن ترمز معمولا با علائمی مانند کج شدن ماشین به یک سمت، پایین بودن پدال ترمز و سوت کشیدن لنت همراهند.


    علت قفل شدن ترمز و ترمز دستی

    علت قفل شدن ترمز و ترمز دستی چیست؟

    علت قفل شدن ترمز دستی و ترمز، در خرابی اجزای سیستم توقف، نهفته است. بنابراین، واضح است که علت قفل شدن ترمز دستی هرچه که باشد، می‌توان آن را با بررسی اجزای سیستم ترمز برطرف کرد. برای مثال، گاهی کفشک‌های ترمز دستی در اثر تماس مداوم با کاسه‌ی چرخ فرسوده می‌شوند و این امر در نهایت به قفل کردن ترمز خودرو می‌انجامد، یا به فرض چسبدن لنت به روتور اصطکاک قطعات را افزایش داده و موجب تخریب آن‌ها می‌گردد.

    قطعه‌ای به اسم کالیپر، لنت‌های ترمز را به سطح روتور خودرو می‌چسباند. چسبدن لنت به روتور، در نهایت موجب متوقف شدن خودرو می‌شود. در این میان، در صورت خرابی نگهدارنده‌هایی که پیستون ترمز بر روی آن‌ها قرار دارد، لنت و روتور درگیر می‌شوند. درگیری لنت و روتور علت چسبیدن لنت به دیسک است. جدای از این که درگیری مداوم لنت و دیسک، شتاب خودرو را می‌گیرد، اصطکاک یک سمت خودرو نیز به علت چسبیدن لنت به دیسک بیشتر می‌شود. در نتیجه‌ی این افزایش اصطکاک، لنت‌ها و روتور زیادی داغ می‌شوند و همین امر موجب فرسودگی آن‌ها می‌شود. فرسودگی اجزای سیستم توقف، یکی از دلایل قفل کردن ترمز ماشین است.

    نرم شدن و چوب شدن ترمز چه حالت‌هایی هستند و چرا رخ می‌دهند؟

    نرم شدن یا چوب شدن ترمز، دو اصطلاح عامیانه‌ پیرامون اشکالات رایج در سیستم ترمز ماشین هستند. اگر تا به حال با یکی از این مشکلات دست و پنجه نرم کرده باشید، معنای آن‌ها را به‌خوبی درک خواهید کرد. با این حال، ممکن است معنای اصطلاحاتی مانند چوب شدن یا نرم شدن چندان برای افرادی که تجربه‌ی دست و پنجه نرم کردن با آن‌ها را نداشته‌اند، قابل لمس نباشد. ملموس نبودن معنای این دو اصطلاح برای رانندگان ممکن است گاهی آن‌ها را به اشتباه بیندازد و حتی خطر آفرین باشد. در ادامه سعی می‌کنیم با ارائه‌ی توضیحی ملموس درباره‌ی این دو اصطلاح، بسیاری از مشکلات ترمز ماشین اعم از قفل کردن ترمز را پیش از آن که کار بیخ پیدا کند حل کنیم.

    اول برویم سراغ اصطلاح قفل کردن ترمز و چوب شدن آن. بگویید ببینم اگر از شما بخواهم که دو ویژگی اصلی چوب را بیان کنید، در پنج ثانیه اول چه ویژگی‌هایی به ذهنتان می‌رسد؟ جدای از رنگ و این مسائل، اولین خصوصیات فیزیکی چوب که به ذهن می‌رسد سختی و مقاومت آن است. هنگام چوب شدن ترمز، ترمز چنین وضعیتی پیدا می‌کند. یعنی سخت و مقاوم می‌شود. سخت شدن یعنی چه؟ سخت شدن یعنی پدال ترمز که به‌راحتی پایین می‌رفت، سرجایش سفت بماند و هرچه فشار بدهید پایین نرود. مقاومت یعنی چی؟ یعنی هرچقدر هم که پایتان را محکم روی ترمز بکوبید، ماشین در برابر ایستادن مقاومت کند.

    اگر احساس کردید دلیل قفل کردن ترمز خودرویتان از چوب شدن آن است، یا با توجه به توضیحات بالا ترمز ماشینتان را در معرض چوب شدن دیدید، قبل از هر کاری سطح روغن ترمز را چک کنید. اگر میزان روغن ترمز ماشینتان به اندازه بود، ممکن است مشکل از سیستم بوستر ترمزتان باشد. برای این که بدانید آیا چوب شدن ترمز در اثر مشکل بوستر به وجود آمده است یا خیر، چند بار در حالت خاموش بودن ماشین، پدال ترمز آن را به پایین فشار دهید. این کار را تا زمانی که پدال سفت شود ادامه داده و سپس ماشینتان را استارت بزنید. در صورتی که پدال ترمز بعد از استارت خوردن نرم شود، سیستم بوستر سالم است. اگر پس از استارت زدن، مشکل قفل کردن ترمز همچنان باقی ماند، آنگاه مشکل از سیستم بوستر است.

    در برابر مشکل چوب شدن ترمز، نرم شدن آن قرار دارد. نرمی ترمز مانع از فشردن آن نمی‌شود؛ اما به احتمال زیاد ماشینی که ترمزش نرم شده باشد، با فشار دادن پدال ترمز از حرکت نخواهد نمی‌ایستد. با توجه به این که هم حین چوب شدن ترمز و هم در شل شدن آن، ترمز از کار می‌افتد، هر دوی این مشکلات به نوعی قفل کردن ترمز محسوب می‌شوند. قفل کردن ترمز در نتیجه‌ی نرم شدن معمولا به علتی رخ می‌دهد.

    اولین و کم‌خطرترین علت آن، کم بودن میزان روغن ترمز است. کمبود روغن ترمز می‌تواند ناشی از کارکرد طولانی، نشت در سیستم و یا مشکلات مرتبط با سیستم مدار بسته‌ی ترمز باشد. اگر سیستم ترمز هوا گرفته باشد نیز ممکن است ترمز دچار نرمی شود. اگر در سیستم ماشینتان نشتی وجود داشته باشد، باید ابتدا مکان نشتی را ترمیم کنید، مراحل هواگیری را پشت سر بگذارید و روغن موتور را عوض کنید. تنها در صورت طی این سه مرحله است ماشینتان عملکرد عادی خود را باز خواهد یافت. یکی از دلایل شایع نرم شدن ترمز در مناطق مرطوب‌تر، فاسد شدن روغن ترمز است که در نتیجه‌ی رطوبت رخ می‌دهد. اگر سایر سیستم‌های ماشینتان خالی از عیب هستند؛ اما همچنان با مشکل قفل کردن ترمز مواجه می‌شوید، روغن ترمزتان را عوض کنید.

    سخن پایانی

    حال دیگر می‌دانید که ماشینتان در حالت نرمال باید چه رفتاری از خود نشان بدهید. این را هم یاد گرفته‌اید که چگونه رفتار نرمال خودروی خود را مورد ارزیابی قرار دهید. یک راننده‌ی خوب، باید همیشه نسبت به رفتار ماشینش هشیار باشد. ماشین‌ها مثل آدم‌ها شخصیت و حس دارند و حتی مریض می‌شوند. شما در برابر جان خودتان و سلامت ماشینتان مسئول هستید، بنابراین بهتر است یک بار دیگر این مقاله را بخوانید و مطالب آن را جایی در گوشه ذهنتان به خاطر بسپارید.

    28 بهمن 1399

    نظرات

    نام
    ایمیل
    نظر