آنچه در این مقاله میخوانید

    تعویض سیستم تعلیق

    تعویض سیستم تعلیق

    برای اطمینان از خرید روغن موتور و دیگر لوازم مصرفی ماشین از سایت کارنوما اقدام نمایید.

    احساسی که از رانندگی با ماشین‌های مختلف پیدا می‌کنید، مستقیما وابسته به سیستم تعلیق ماشینتان است. روان بودن سواری که از خودرو می‌گیرید، بستگی به کیفیت سیستم تعلیق خودرویتان دارد. اگر فکر می‌کنید ماشینتان آن حسی که باید را به شما منتفل نمی‌کند، احتمالا وقت فکر کردن به تعویض سیستم تعلیق خودرویتان رسیده است. با این حال، ممکن است اگر تجربه‌ی سواری در یک ماشین روان را نداشته باشید، هیچ وقت به ذهنتان هم نرسد که بتوانید با تعویض سیستم تعلیق خودرویتان تجربه‌ی رانندگی خود را بهبود ببخشید. قضیه فقط روان بودن سواری ماشین نیست. ماشینی که سیستم تعلیق مناسبی داشته باشد، ترمز تیز و شتاب‌گیری مناسبی دارد؛ اما از کجا متوجه استاندارد بودن سیستم تعلیق خودرویتان شوید؟

     ماشین‌هایی که سیستم تعلیق مناسبی دارند، در پیست‌ها و زمین‌های مختلف، پایداری و راحتی و چسبندگی خود به زمین را حفظ می‌کنند. نکته‌ی دیگر این است که یک سیستم تعلیق حرفه‌ای، امکان دور زدن و پیچیدن روان در سرعت‌های بالا را نیز برایتان فراهم می‌کند. حتی اگر یک خودروی معمولی نیز در اختیار داشته باشید، باز هم می‌توانید برای تعویض سیستم تعلیق خودرویتان اقدام کنید. فرایند تعویض ممکن است تا حدودی پیچیده به نظر برسد. با این حال، در این مقاله ما سعی داریم با ارائه‌ی مطالب عملی و تخصصی به زبان ساده، شما را در زمینه تعویض سیستم تعلیق ماشین یاری دهیم.

    سیستم تعلیق خودرو چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟

    همان طور که گفتیم، کیفیت سیستم تعلیق خودرو قسمت عظیمی از تجربه‌ی رانندگی شما را تشکیل می‌دهد. شاید برایتان سؤال باشد که یک سیستم براساس چه ساختار و وظایفی می‌تواند چنین نقش مهمی را در خودرو بر عهده بگیرد. جالب است بدانید که طیف وظایف اصلی این سیستم چندان وسیع نیست. در حقیقت سیستم تعلیق خودرو فقط دو وظیفه‌ی اصلی بر عهده دارد. اولین وظیفه این سیستم، چسباندن چرخ‌ها به سطحیست که رویش در حال رانندگی هستید. البته افزایش اصطکاک بین سطوح و چرخ خالی از هزینه نیست. هرچقدر میزان این اصطکاک بیشتر باشد، ارتعاشات و سر‌و‌صدایی که به کابین درز می‌کند هم بیشتر می‌شود. وظیفه بعدی سیستم تعلیق خودرو، جذب همین ارتعاشات و نویزها است. اگر سر‌وصدای داخل کابینتان به شکلی زیاد است که اعصابتان را خرد کرده، وقت آن رسیده که به فکر تعویض سیستم تعلیق خودروی خود باشید.

    البته که طراحی سیستم تعلیق واقعا پیچیده است. ممکن است از هدایت‌پذیری ماشینتان راضی باشید؛ اما کیفیت سواری دادن آن برایتان راضی کننده نباشد. از طرف دیگر، هرچقدر کیفیت سواری دادن ماشین بالاتر باشد، هدایت‌پذیری آن کاهش پیدا می‌کند. اصولا هدایت‌پذیری و کیفیت سواری دو مقوله‌ی متضاد از یکدیگر هستند. سیستم تعلیق خودرو بخشی از شاسی خودرو است که سر‌تاسر سطح پایینی آن را پوشانده است. به بیان دیگر می‌توان گفت که سیستم تعلیق خودرو با یکایک اجزای زیرین ماشین در ارتباط است. لازم به ذکر نیست و حتما می‌دانید که وزن وارده بر سیستم تعلیق خودرو چقدر زیاد است؛ ضمن این که سیستم تعلیق باید به‌گونه‌ای طراحی شده باشد که در برابر ضربه‌های پیاپی که از سطح دریافت می‌کند مقاومت داشته باشد.

    حالا می‌دانید که منظور ما از سیستم تعلیق، یکی از سیستم‌های خودرو است که وظیفه‌ی برقراری ارتباط بین سطح و خودرو را بر عهده دارد. هدایت خودرو، شتاب‌گیری و قدرت سیستم ترمز همگی وابسته به سیستم تعلیق هستند. هنگام بروز مشکل در هر یک از این سیستم‌ها، تعویض سیستم تعلیق یکی از گزینه‌هایی است که باید حین تعمیر در نظر گرفته شوند. با توجه به فراگیر بودن تاثیر سیستم تعلیق بر روی تک تک اجزای خودرو، لازم است پس از کسب اطلاعات پیرامون اجزای این سیستم، درباره‌ی نشانه‌های خرابی و یا عدم عملکرد صحیح آن اطلاعات کسب کنید.


    تعویض سیستم تعلیق

    اجزا سیستم تعلیق ماشین

    نیاز است قبل از تفکر درباره‌ی تعویض سیستم تعلیق خودرو، اجزا سیستم تعلیق ماشین را بشناسید. سیستم تعلیق ماشین از فنر، کمک فنر، سیبک، بوش، طبق، میل تعادل و استرات تشکیل شده است. هر یک از این بخش‌ها خود دارای زیرمجموعه‌هایی هستند که پرداختن به آن‌ها امری تخصصی است. برای مثال، قطعه‌ی فنر در انواع سیستم تعلیق به اشکال مختلفی از جمله تخت، لول و پیچشی دیده می‌شود. کمک فنر قطعه‌ای از سیستم تعلیق است که وظیفه‌ی جذب ضربات وارده از سطح به ماشین را بر عهده دارد. سیبک و بوش قطعاتی هستند که باعث پویایی سیستم تعلیق می‌شوند. وظیفه‌ی طبق، برقرار کردن اتصال میان شاسی و سیستم تعلیق است. میل تعادل آخرین قطعه‌ی مستقل سیستم تعلیق است که مانند یک موج‌گیر عمل می‌کند.

    اگرچه استرات به‌عنوان یکی از قطعات سیستم تعلیق معرفی شد، با این حال ماهیت مستقلی به عنوان یک قطعه ندارد. قرار گرفتن کمک فنر درون فنر لول، حالتی به نام استرات را به وجود می‌آورد.


    اجزا سیستم تعلیق ماشین

    نشانه‌های خرابی سیستم تعلیق خودرو چیست و چگونه بفهمیم که باید تعویض شود؟

    این که وقت تعویض سیستم تعلیق خودرو کی فرا می‌رسد، سؤالی نیست که بتوان به‌راحتی به پاسخ آن رسید. پیچیدگی پاسخگویی به این سؤال در گستردگی وظایف این سیستم نهفته است. با این حال پاسخ این پرسش که آیا زمان تعویض سیستم تعلیق خودرو فرا رسیده است یا خیر را می‌توان با توجه به چند نشانه پیدا کرد. زمانی که احساس کنید رانندگی با خودرو روان نیست، بخش جلویی خودرو در زمان توقف به کف زمین می‌چسبد، فرمان خودرو به‌خوبی نمی‌چرخد، تایرها دچار ساییدگی شده‌اند، کمک فنرهایتان روغنی شده‌اند و یا یک طرف پایین آمده، به احتمال زیاد وقت تعویض سیستم تعلیق خودرو فرا رسیده است.

    سخن پایانی

    با توجه به این که سیستم تعلیق خودرو، تجربه‌ی شما از رانندگی با آن را شکل می‌دهد، نیاز نیست برای تعویض سیستم تعلیق به‌دنبال بهانه بگردید. اگر واقعا ماشینتان بیش از اندازه خشک است، سیستم تعلیق آن را ارتقا دهید. البته که این کار ممکن است زمان‌بر و هزینه‌بر باشد. از طرفی، نباید به دلیل زمانبر یا هزینه بر بودن تعمیر این سیستم، اشکالات آن را نادیده بگیرید. قضیه فقط درباره‌ی روان بودن ماشین و یا تجربه‌ی رانندگی شما نیست. خراب بودن سیستم تعلیق خودرو می‌تواند ایمنی راننده و سایر سرنشینان را تحت شعاع قرار دهد. به صورت دوره‌ای، هرگاه کیلومتر شمار ماشینتان از 80 هزار کیلومتر عبور کرد، وقت چک کردن کمک فنرهای آن فرا می‌رسد.

    27 بهمن 1399

    نظرات

    نام
    ایمیل
    نظر