آنچه در این مقاله میخوانید

    اساس کار پمپ هیدرولیک خودرو و انواع آن

    اساس کار پمپ هیدرولیک خودرو و انواع آن

    به لطف فناوری‌هایی همچون پمپ هیدرولیک خودرو، امروزه رانندگی کردن به امری لذت بخش بدل شده است. فرمان هیدرولیک که روزگاری به عنوان آپشن در کنار برخی خودروهای سطح بالای بازار ایران به مشتری عرضه می‌شد، امروز تبدیل به یک فناوری همه‌گیر شده است؛ با این حال، کم‌تر پیش می‌آید که کسی به ریزه کاری‌های این فناوری دقت کند، مگر این که مشکلی برای ماشینش ایجاد شده باشد. در این مقاله قصد داریم قبل از به‌هم‌ریختن اوضاع، توضیحاتی علمی، اما جذاب، از چگونگی عملکرد فناوری هیدرولیک در خودرو به شما ارائه دهیم.

    برای خرید روغن هیدرولیک اورجینال می توانید همین حالا از سایت کارنوما اقدام نمایید.

    پمپ هیدرولیک خودرو چیست؟

    پمپ هیدرولیک خودرو یک فناوری خلاقانه است که تقریبا همه‌ی خوردروهایی که امروزه‌ روی خط تولید هستند از آن بهره ‌می‌برند؛ یک فناوری مبتکرانه که باعث لذت‌بخش‌تر شدن رانندگی شده است. تا قبل از آنکه این فناوری در خودروها تعبیه شود، باید حسابی برای چرخاندن فرمان ماشینتان دمبل می‌زدید؛ اما امروزه روان بودن فرمان ماشینتان را مدیون پمپ هیدرولیک خودرو هستید. اگر این پمپ‌ها در ماشین تعبیه نمی‌شدند، رانندگی کردن به مدت طولانی سبب آسیب به بازوها و گردنتان می‌شد. برای این که به خوبی کارکرد پمپ هیدرولیک را درک کنید، تمرکزتان را بگذارید روی قسمت "پمپ". این قطعه از فناوری هیدرولیک، عملکردی مانند سایر دستگاه‌‌های پمپاژ کننده دارد. آنچه از این پمپ پمپاژ می‌شود، روغن است. این روغن مستقیما بر روی بخش هیدرولیک خودرو اثر می‌گذارد و باعث گردش روان آن روی میله‌های مربوطه می‌شود.

    آنچه گفتیم توضیحی برای مفهوم پمپ بود. برای دانستن این موضوع که پمپ هیدرولیک چیست، نیاز به درک معنای هیدرولیک نیز داریم.

    برای اینکه به معنای هیدرولیک پی ببرید، باید نگاهی به علم فیزیک داشته باشید، آن وقت متوجه می‌شوید که اصطلاح هیدرولیک در مطالعات مرتبط با مایعات کاربرد دارد. توجه داشته باشید که آب، روغن و شربت و... همگی مایع هستند و می‌توان اصطلاح هیدرولیک را برای آن‌ها نیز به کار برد. مایعات بر‌اساس فناوری هیدرولیک تحت فشار قرار می‌گیرند تا بتوانند حجم عظیمی از نیرو را آزاد کنند. حالا بیایید بحث هیدرولیک را به ماشینتان تعمیم بدهیم تا ببینیم پمپ هیدرولیک خودرو چیست؟

    هر بار که راننده فرمانش را بچرخاند، روغن فرمان توسط پمپ با فشار بالایی به بخش هیدرولیک آن پمپاژ می‌شود. روغن پمپاژ شده در سه بخش اصلی سیستم هدایت ماشین پخش می‌شود. این سه بخش شامل فرمان، میله‌ی متصل به آن و چرخ دنده‌های مربوطه است. همین سبب نرم شدن فرمان و چرخاندن راحت‌تر آن می‌شود. با مجهز بودن ماشینتان به پمپ هیدرولیک، نه تنها در انرژی خودتان صرفه‌جویی می‌شود، بلکه در انرژی مصرفی خودرویتان نیز صرفه‌جویی خواهد شد. سیستم هیدرولیک با بهینه‌سازی عملکرد ماشین، تاثیر بسزایی در طول عمر سیستم‌های دیگر ماشین، مانند سیستم توقف، نیز خواهد گذاشت.

    انواع پمپ هیدرولیک خودرو

    بر‌اساس طرز کار پمپ‌های هیدرولیک، آن‌ها را به چندین گروه تقسیم می‌کنند. در میان تمام این گروه‌ها، دو گروه دنده‌ای و فشار بالا جز بااهمیت‌ترین‌ها هستند. دو فاکتور اصلی باعث تبدیل این دو نوع پمپ به مهم‌ترین انواع پمپ هیدرولیک خودرو می‌شوند. فاکتور اول همه‌گیری این دو نوع پمپ است. عمده‌ی ماشین‌های هیدرولیک یا از تکنولوژی دنده‌ای بهره‌مند هستند و یا از تکنولوژی فشار بالا. فاکتور دوم، تکنولوژی به کار رفته در این دو نوع پمپ است. تکنولوژی استفاده شده در سایر انواع پمپ هیدرولیک ضمن منحصر‌به‌فرد بودن، از تکنولوژی به کار رفته در یکی از این دو نوع پمپ اصلی مشتق شده است. به همین دلیل صحبت درباره‌ی این دو نوع پمپ اصلی، تکلیفتان را تا حدود زیادی با تمام پمپ‌ها روشن می‌کند.

    انواع پمپ هیدرولیک خودرو

    پمپ هیدرولیک دنده‌ای

    در پمپ هیدرولیک دنده‌ای، فشار وارده از سوی دنده‌های مربوط به دنده‌ی به کار رفته در ساختار این تکنولوژی، موجب پخش شدن روغن لابه‌لای چرخ دنده‌ها می‌شود. با پخش شدن روغن در چرخ دنده‌ها، بخش خروجی تحت فشار قرار می‌گیرد، تا بدین ترتیب فرمان به جهت دلخواه شما هل داده شود. این هل دادن، معادل حرکت جزئی یکی از چرخ‌دنده‌ها در بازه‌ای یک الی دویست میلی‌متری است. دنده‌های خارجی این پمپ‌ها محور جابه‌جایی ثابتی دارند و از آن بیشتر حرکت نمی‌کنند. این تکنولوژی را می‌توان ابتدایی‌ و اقتصادی‌ترین فناوری مرتبط با پمپ هیدرولیک خودرو دانست.

    پمپ هیدرولیک خودرو

    پمپ هیدرولیک فشار بالا

    در پمپ هیدرولیک فشار بالا، مرکز روتور و مرکز استاتور بر روی یک دیگر منطبق می‌شوند. ساختار بیضی شکلی که انواع پمپ فشار بالا بر‌اساس آن طراحی شده‌اند، دارای دو سر ورودی و خروجی است. خروجی‌ها در این پمپ روبه‌روی همدیگر قرار دارند و فشار وارده از سوی یکدیگر را خنثی می‌کنند. روبه‌روی هم قرار گرفتن مجاری خروجی، باعث می‌شود که فشار وارده بر محور فرمان به صفر نزدیک شود. به همین دلیل است که در ماشین‌های مجهز به پمپ فشار بالا، می‌توانید فرمانتان را با کم‌ترین نیروی ممکن به چرخش دربیاورید.

    پمپ هیدرولیک چه کاربردی در خودرو دارد؟

    اصلی‌ترین کاربرد پمپ هیدرولیک خودرو، راحت‌تر کردن کنترل ماشین است. اگر رانندگی در ماشین‌های فاقد این تکنولوژی را تجربه کرده باشید، قطعا می‌دانید که کنترل ماشین‌ها بدون آن تا چه میزان سخت است. این فناوری با موتور خودرو ارتباط مستقیم دارد. این پمپ‌ها برای عملیاتی کردن آن چه وظیفشان است، از نیروی موتور خودرو بهره می‌گیرند. شاید در بدو امر به نظر برسد که این سیستم‌ها نیروی زیادی از موتور می‌گیرند؛ اما، زمانی که به برآیند عملکرد آن‌ها توجه می‌کنیم، می‌بینیم که با متعادل‌سازی نیروی وارده بر سایر قسمت‌های خودرو بیشتر باعث بهینه‌سازی نیروی موتور می‌شوند.

    اساس کار پمپ هیدرولیک چیست؟

    اساس کار پمپ هیدرولیک بر پایه‌ی قوانین فیزیک شکل گرفته است. در فناوری هیدرولیک، انرژی مکانیکی به انرژی هیدرولیک تبدیل می‌شود. این تبدیل انرژی در نهایت منجر به دو اتفاق عمده می‌شود:

    اتفاق اول این‌ است که نیروی مکانیکی با ایجاد بی‌هوایی در بخش ابتدایی پمپ باعث اختلاف فشار می‌شود و در نتیجه‌ی این اختلاف فشار، مایع هیدرولیک از مخزن به پمپ می‌رسد.

     اتفاق دوم این است ‌که مایع از پمپ به مخزن بار می‌گردد، که باز هم در نتیجه‌ی اختلاف فشار صورت می‌گیرد. می‌توان گفت که اساس کار پمپ هیدرولیک خودرو اختلاف فشار است.

    سخن پایانی

    فناوری‌هایی همچون پمپ هیدرولیک خودرو، رانندگی را برای ما لذت‌‍بخش‌تر کرده‌اند؛ با این حال، در صورتی که به زیر و بم آن‌ها آشنا نباشیم، نمی‌توانیم به‌درستی از آن‌ها استفاده کنیم. استفاده‌ نادرست از فناوری هیدرولیک در نهایت منجر به آسیب دیدن خودرو می‌شود. وارد کردن فشار زیاد به سیستم هیدرولیک، عدم اطمینان از استاندارد بودن روغن آن و یا عدم تامین روغن کافی برای سیستم هیدرولیک ماشین، نمونه‌هایی از استفاده‌ی ناصحیح از این تکنولوژی هستند.

    27 بهمن 1399

    نظرات

    نام
    ایمیل
    نظر