آنچه در این مقاله میخوانید

    تفاوت گیربکس تیپ ترونیک و شیفت ترونیک در چیست؟

    تفاوت گیربکس تیپ ترونیک و شیفت ترونیک در چیست؟

    تفاوت گیربکس تیپ ترونیک و شیفت ترونیک، از آن ریزه‌کاری‌هایی است که تنها یک ماشین باز واقعی به آن اهمیت می‌دهد. با این حال، لازم نیست ماشین باز باشید تا بدانید همین تفاوت‌ها، به تجربه‌ی شما از رانندگی شکل می‌دهند. قضیه از این جمله‌ی معروف ماشین بازها شروع شد: « هیچ چیز جای ماشین دنده‌ای را نمی‌گیرد.» این جمله مواضع رانندگان درباره‌ی دنده اتومات را روشن کرد.

     ماشین‌های دنده اتوماتیک نمی‌توانستند رانندگان را آنطور که باید هیجان زده کنند. همین جا بود که ایده‌ی تولید ماشین‌هایی مونومتیک به ذهن تولید کنندگان خودرو رسید. در ادامه قرار است تفاوت گیربکس تیپ ترونیک و شیفت ترونیک را به شکلی علمی، اما هیجان‌انگیز بررسی کنیم.

    حالا که خبر داریم سر و کله ماشین‌هایی با گیربکس مونومتیک از کجا پیدا شد، بیایید ببینیم که اصلا باید چه انتظاری از ماشین‌ها داشته باشیم. داستان این بود که مدتی پس از عرضه‌ی فراگیر ماشین‌های دنده اتومات به بازار، سهولت رانندگی با این ماشین کم‌کم برای مردم عادی شد و یک مشکل اساسی جلوی پای این ماشین‌ها قرار گرفت. 

    آن هم چیزی نبود جز شتاب نسبتا کم ماشین‌های دنده اتوماتیک، نسبت به رقبای دستی‌شان. با این حساب نیاز است یک نکته را به خاطر بسپارید. علی‌رغم هر‌آنچه درباره‌ی تفاوت گیربکس تیپ ترونیک و شیفت ترونیک این سو و آن سو خوانده‌اید، هدف اصلی از ابداع هر دوی آن‌ها این بود که سهولت کاربری و هیجان ناشی از شتاب بالا را به رانندگان هدیه بدهند.

    در ادامه و پیش از بیان تفاوت میان تیپ ترونیک و شیفت ترونیک، با شما درباره‌ی خود گیربکس صحبت خواهیم کرد.

    گیربکس چیست؟

    برای درک بهتر تفاوت گیربکس‌های مونومتیک، باید قبل از هرچیزی بدانید که گیربکس چیست؟ گیربکس یا جعبه، یکی از اجزای اصلی سیستم انتقال دهنده‌ی نیرو، از موتور به چرخ‌ها است. قضیه فقط درباره‌ی انتقال نیرو نیست.

     گیربکس وظیفه‌ی مدیریت این انتقال را نیز بر عهده دارد و همین است که حین رانندگی سرعت ماشین از کنترلتان خارج نمی‌شود. حتی ممکن است گاهی موتور روشن باشد؛ اما نیازی به انتقال نیروی آن به چرخ‌ها نداشته باشید. 

    تفاوت گیربکس تیپ ترونیک و شیفت ترونیک

    در این صورت نیز گیربکس وارد عمل شده و انتقال نیرو از موتور به چرخ‌ها را قطع می‌کند. بیرونی‌ترین قسمت از کل ساختار گیربکس، دسته‌ی دنده است. خیلی وقت‌ها دسته‌ی دنده برای مشخص کردن تفاوت بین انواع گیربکس‌ها کافی است؛ اما آیا می‌توان با نگاه به دسته‌ی دنده، تفاوت گیربکس تیپ ترونیک و شیفت ترونیک را فهمید؟

    انواع گیربکس یا جعبه دنده

    قدیم‌ها کل انتخاب‌های شما به دو گروه محدود بود. انتقال نیروی موتور ماشینتان یا بر عهده‌ی گیربکس دستی بود یا اتومات؛ امروز اما اوضاع فرق می‌کند. جدای از چهار نوع گیربکس اصلی که در ساختار بسیاری از ماشین‌ها به‌کار می‌رود، انواع متعددی از گیربکس‌ها وجود دارد که پایشان از دنیای صنعت به خودروها باز شده است.

     با این حال، برای درک تفاوت گیربکس تیپ ترونیک و شیفت ترونیک، کافی است درباره‌ی سه گیربکس دستی، اتوماتیک و نیمه اتوماتیک اطلاعات کسب کنیم.

    گیربکس اتومات

    ماشین‌هایی که در آن‌ها برای انتقال قدرت از موتور به چرخ‌ها از گیربکس اتومات استفاده می‌شود، دو ویژگی اصلی دارند. اول از همه این که در آن‌ها خبری از کلاچ نیست. دوم این که دنده عوض کردن و جا زدن دنده در آن‌ها معنا ندارد.

     کافی است دسته دنده را در حالت d قرار دهید تا ماشین شروع به حرکت کردن کند. تفاوت عمده‌ی گیربکس اتومات و دستی، در ساختار چرخ دنده‌هایشان است. تعداد چرخ دنده‌ها در گیربکس اتومات کم‌تر از گیربکس دستی است.

    گیربکس نیمه اتومات

    اساس کار گیربکس نیمه اتومات، درست مانند گیربکس اتومات و دستی است. در مدل گیربکس نیمه اتومات، باز هم خبری از کلاچ نیست. پس اگر به امید هیجان فشار دادن پایتان روی پدال کلاچ جذب این ماشین‌ها شده‌اید، بی‌خیالشان شوید و بگردید دنبال یک گزینه‌ی دیگر. 

    خدا را چه دیدید شاید در انتهای این مقاله، زمانی که تفاوت گیربکس تیپ ترونیک و شیفت ترونیک را به‌خوبی درک کردید، توانستید تصمیمتان را نهایی کنید. در ساختار گیربکس نیمه اتومات به‌جای استفاده از کابل‌، برای جابه‌جایی چرخ دنده‌ها از محرک‌ها و سیستم‌های کامپیوتری استفاده می‌شود.

    گیربکس اتومات

    گیربکس دستی

    دانستن درباره‌ی ساختار گیربکس دستی، اصلی‌ترین فاکتور برای درک هرچه بهتر تفاوت گیربکس تیپ ترونیک و شیفت ترونیک است. گیربکس دستی، نیرو را در کم‌ترین زمان به چرخ‌ها منتقل می‌کند. کلید این سرعت در انتقال نیرو، سیستم چرخ دنده‌ای یک سَره‌ای است که از آن بهره‌ می‌برد. 

    در این گیربکس، هر دنده صاحب مجموعه‌ای از چرخ دنده‌ها است. شما با جا انداختن هر دنده، آن مجموعه‌ی به‌خصوص را قفل می‌کنید و نیرو را انتقال می‌دهید. این در حالی است که در ماشین‌های اتومات، دنده‌ها و مجموعه‌های مختلف با سیستم چرخ دنده‌ایِ واسطِ سیاره‌ای کنترل می‌شوند.

    گیربکس تیپ ترونیک

    گیربکس‌های مونومتیک، سهولت رانندگی و شتاب بیشتر را برای رانندگان به ارمغان می‌رود. قضیه‌ی شتاب بیشتر این است که جعبه دنده‌ی تیپ ترونیک پیش از تعویض ضریب دنده، انتقال نیرو را به حداکثر می‌رساند. 

    این یعنی گیربکس‌های مونومتیک که تیپ ترونیک یکی از سیستم‌های آن است، ترکیبی از سهولت گیربکس اتومات و هیجان گیربکس دستی را به شما هدیه می‌دهند. حالا این هدیه‌ی ارزشمند توسط چه کسانی طراحی شده؟ مهندسان خبره‌ی کارخانه‌ی پورشه.

    نحوه‌ استفاده از گیربکس تیپ ترونیک

    شاید فکر کنید یکی از اصلی‌ترین وجوه شکل دهنده به تفاوت گیربکس تیپ ترونیک و شیفت ترونیک، نحوه‌ استفاده از تیپ ترونیک است. گمانتان کم و بیش درست است. جعبه دنده‌ی تیپ ترونیک، به شما این اجازه را می‌دهد که بدون فشردن کلاچ، خودتان دنده را عوض کنید. 

    با این حال، اگر کامپیوترِ ماشین تشخیص دهد که در این کار موفق نیستید، خودش تعویض دنده را به‌صورت اتوماتیک انجام می‌دهد. گیربکس شیفت ترونیک نیز عملکرد مشابهی دارد.

    گیربکس دستی

    مزایا و معایب گیربکس تیپ ترونیک

    اگر از مزایای این ساختار مهندسی شده که شامل شتاب بالا و سهولت استفاده هستند بگذریم، به ضعف‌های آن خواهیم رسید. در برخی موارد، ممکن است جا افتادن دنده‌ی گیربکس مونومتیک، حدود نیم ثانیه زمان ببرد. این وقفه‌ی نیم ثانیه‌ای باعث هرز رفتن گاز و آسیب دیدن گیربکس در دراز مدت می‌شود.

    گیربکس شیفت ترونیک چیست؟

    آخرین قدم برای درک تفاوت گیربکس تیپ ترونیک و شیفت ترونیک، کسب اطلاعات پیرامون گیربکس شیفت ترونیک است. در سیستم تعویض گیربکس شیفت ترونیک، تعویض دنده به کمک ابزاری به نام شیفتر انجام می‌شود.

    نحوه استفاده از گیربکس شیفت ترونیک

    نحوه کار با گیربکس شیفت ترونیک درست مانند نحوه استفاده از تیپ ترونیک است، با یک فرق کوچک که به تفاوت گیربکس تیپ ترونیک و شیفت منجر می‌شود. کافی است در زمان مناسب اقدام به تعویض دنده کنید. اگر تعویض دنده به موقع انجام نشود، ماشین به صورت خودکار کنترل دنده را در دست می‌گیرد.

    مزایا و معایب گیربکس شیفت ترونیک

    جا نخوردن دنده و استهلاک گیربکس در صورت عدم عملکرد متوازن سیستم، اصلی‌ترین نقطه ضعف ساختارهای مونومتیک است. استهلاک نه تنها به سیستم‌های مونومتیک ضربه می‌زند، بلکه در دراز مدت یقه‌ی ساختار کلی انتقال نیرو را نیز می‌گیرد.

    گیربکس تیپ ترونیک و شیفت ترونیک چه تفاوتی دارند؟

    تفاوت گیربکس تیپ ترونیک و شیفت ترونیک در این است که هنگام استفاده از ماشین‌های شیفت ترونیک، نیاز نیست مانند تیپ ترونیک‌ها پیش از تعویض دستی دنده، ماشین را از حالت اتومات خارج کنید. کافی است به کمک شیفتر، دنده را تغییر دهید تا کنترل ماشین را صد‌در‌صد به دست بگیرید.

    تفاوت گیربکس تیپ ترونیک و شیفت ترونیک آن قدر جدی نیست که بخواهید درباره‌ی آن سخت‌گیری نشان دهید. هر دوی این سیستم‌ها چابکی و شتاب را به شما هدیه می‌دهند. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید، آسیب دیده نبودن سیستم‌های مونومتیک در ماشین‌های دست دوم است. توجه به همین نکته و لحاظ کردن آن هنگام خرید ماشین، برای لذت بردن از رانندگی کافی است.

    05 بهمن 1399

    نظرات

    نام
    ایمیل
    نظر