آنچه در این مقاله میخوانید

    باد کردن فیلتر روغن

    باد کردن فیلتر روغن

    شاید برای شما یا اطرافیانتان پیش آمده باشد که پس از مدتی استفاده از خودرو، فیلتر روغن آن باد میکند یا حتی میترکد. این شرایط حداقل برای تولیدکننده های خودرو هرچند وقت یکبار تکرار میشود و یک خریدار با اشاره کردن به گارانتی خودرو، به نمایندگی مجاز شرکت مراجعه میکند. 

    برای اطمینان حاصل کردن از کیفیت فیلتر روغن در هنگام خرید به لینک زیر مراجعه کنید:

    خرید فیلتر روغن

    معمولا باد کردن فیلتر روغن انگشت اتهام را به سمت خودروساز نشان میدهد اما علت اصلی چنین چیزی را باید در قطعه ی دیگری جستوجو کرد. درواقع اگر فیلتر روغن ترکیده را هم به خودروساز نشان دهیم، گارانتی شامل حال ما نمیشود؛ چرا که مشکل اصلی در جای دیگری بوده و ناشی از کم کاری تولیدکننده نیست.

    علت باد کردن فیلتر روغن

    برای شناسایی دلایل و علت ترکیدن فیلتر روغن، باید با سیستم روغن خودرو آشنا باشیم. نحوه ی شکل گیری فشار در سیستم روغن به گونه ای است که باید پس از چند مدت استفاده از خودرو، تخلیه انجام شود. برای اینکار هم یک سوپاپ تنظیم کننده فشار طراحی شده که معمولا در پمپ روغن خودروها قرار دارد.

     وظیفه ی پمپ روغن حفظ فشار لازم در سیستم برای روغن رسانی و روانکاری قطعات است؛ معمولا طراحی بیشتر پمپ های به گونه ای است که روغن بیش از نیاز موتور به قوای محرکه تحویل داده شود و برای همین یک سوپاپ تنظیم کننده و تخیله در سیستم تعبیه میشود. 

    وظیفه ی این سوپاپ تخلیه ی فشار بیش از اندازه بوده و اگر عملکردش مختل شود، درنهایت فیلتر روغن و سپس موتور مشکل پیدا خواهند کرد. برای اینکه روغن در موتور جریان پیدا کند، باید تحت فشار کافی باشد تا به تمام بخش های و قطعات متحرک برسد و از استهلام زودهنگام جلوگیری کند. سوپاپ تنظیم کننده، باید فشار روغن را زیرنظر بگیرد تا کم یا زیاد نشود. 

    این سوپاپ در حالت توپی یا پیستونی طراحی شده و به وسیله ی فنر ثابت میشود؛ زمانی که فشار به اندازه ی مورد نیاز برسد، توپی یا پیستون به بالا حرکت میکند و سوپاپ باز میشود. با باز شدن سوپاپ، فشار به حد متعادل و ثابت میرسد و تنها با تغییر دور موتور، کمی تنظیم فشار در سوپاپ انجام میشود. 

    باد کردن فیلتر روغن

    فیلتر روغن و بسیاری دیگر از قطعات سیستم روغن سازی خودرو نمیتوانند در برابر فشار بالای سوپاپ تنظیم کننده مقاوم باشند؛ بنابراین اگر سوپاپ تنظیم کننده به هر دلیلی بسته بماند یا با سرعت کم باز شود، فشار سیستم روغن رسانی خودرو بیش از حد بالا خواهد رفت. 

    اگر سوپاپ تنظیم کننده ی پمپ روغن بسته بماند، افزایش فشار قطعا به یک یا چند قطعه آسیب وارد میکند تا تخلیه انجام شود. معمولا در صورتی که فشار سیستم روغن رسانی به ۱۰۰۰ کیلوپاسکال برسد، شکل فیلتر روغن تغییر میکند؛ در این فشار، فیلتر روغن حالت باد کرده پیدا میکند. اما اگر فشار به ۲۰۰۰ کیلوپاسکال افزای پیدا کند، فیلتر روغن میترکد. 

    علت باد کردن فیلتر روغن و یا ترکیدن آن را باید در عمل نکردن سوپاپ تنظیم کننده دانست در افزایش فشار سیستم. درواقع فیلتر روغنی که کثیف شده باشد نمیتواند دلیل ترکیدن باشد؛ حتی اگر فیلتر گرفتگی هم داشته باشد، سوپاپ تنظیم کننده فشار را بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ کیلوپاسکال حفظ میکند. بههمین خاطر، در باد کردن فیلتر روغن باید ابتدا سالم بودن پمپ روغن و سوپاپش را بررسی کرد.

    نگاهی به عملکرد پمپ روغن و سوپاپ تنظیم کننده ی فشار

    پمپ روغن در خودروهای جدید معمولا با اتصال به میل سوپاپ، میل لنگ با تسمه تایم کار میکند. چنین ساختاری به پمپ روغن اجازه میدهد که پابه پای موتور کار کند؛ درواقع در شرایطی که دور موتور بالا برود، پمپ هم میتواند روغن بیشتری به پیشرانه برساند.

     پمپ باید روغن را از کارتل بیرون بکشد و سپس با فشار بالا و کافی به سمت فیلتر و سپس موتور هدایت کند. پمپ روغن در دو دنده ای و رو توری تولید میشود که اساس کار هر کدام مشابه است. در شرایط عادی، توپی یا پیستون سوپاپ تنظیم کننده با فنر در جای خودش نگه داشته میشود و بسته است؛ در این حالت روغن به راحتی از پمپ عبور میکند و به فیلتر میرسد. 

    علت باد کردن فیلتر روغن

    به مرور که فشار در سیستم روغن رسانی بالا برود، توپی با پیستون سوپاپ کمکم باز میشود؛ مقدار کشش فنر سوپاپ تنظیم کننده تعیین کننده سطح فشار خواهد بود. هرگونه خرابی در این بخش، به معنی بسته یا باز ماندن سوپاپ است که در هر دو حالت یک نقص فنی مهم محسوب و درحالتی به باد کردن فیلتر روغن منتهی میشود. 

    در حالتی که سوپاپ باز بماند، روغن بیش از اندازه جریان پیدا میکند و به دلیل اینکه فشار کمی دارد، قطعات داخلی موتور به شدت آسیب میبیند. در این حالت باد کردن فیلتر روغن دیده نمیشود و خیلی زود موتور مشکل مشکل میکند. 

    در حالت بسته ماندن سوپاپ، علاوه بر باد کردن فیلتر روغن یا حتی ترکیدنش، جریان رسیدن روغن به موتور مختل شده و پیشرانه داغ میکند. معمولا در باد کردن فیلتر روغن، نشتی روغن هم مشاهده میشود؛ در شرایطی سوپاپ بسته باشد، فشار بالا رفته و واشر بین فیلتر و موتور جدا میشود. 

    اگر باد کردن فیلتر روغن پیش از صدمات بیشتری مشاهده شود، تاحدودی میتوان از هزینه های بالای تعمیر اساسی جلوگیری کرد. اما اگر باد کردن فیلتر روغن را نادیده بگیریم، نتیجه ی نهایی بازسازی کامل یا تعویض موتور خواهد بود.

    جلوگیری از باد کردن فیلتر روغن

    برای جلوگیری از ترکیدن فیلتر روغن باید شرایطی را فراهم کرد که پمپ روغن و سوپاپ اطمینانش همیشه در بهترین شرایط کار کنند. با این حال، نمیتوان به طور قطعی از مشکل در سوپاپ تنظیم کننده پمپ روغن جلوگیری کرد؛ درحقیقت به مرور زمان و استهلاک پمپ روغن درنهایت سوپاپ تنظیم کننده کارایی اش را از دست میدهد و نمیتواند فشار سیستم روغن رسانی را در حالت بهینه حفظ کند. 

    ترکیدن فیلتر روغن

    بهترین کاری که میتوان برای جلوگیری از مشکل ناهماهنگی فشار در سیستم روغنرسانی خودرو انجام داد، چک کردن منظم فیلتر و به خصوص تعویض به موقع روغن موتور است. 

    اگر همیشه روغن موتور تمیز در خودرو باشد، رسوبات و لجن در مجراهای روغن سازی و پمپ انباشته نمیشود و احتمال مشکل در سوپاپ تنظیم کننده روغن به دلیل گرفتگی کمتر خواهد شد. 

    اگر مدت زیادی است که از خودرو استفاده میکنید، توصیه میشود که سلامت پمپ روغن بررسی شود؛ اما بهترین راه برای جلوگیری از مشکلات ترکیدن فیلتر روغن و خرابی پمپ روغن، تعویض منظم و به موقع و استفاده از روغن موتور باکیفیت است.برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد زمان تعویض روغن موتور مقاله ما در زمینه را مطالعه کنید.

    با استفاده از روغن موتورهای سنتتیک جدید که افزودنی‌های شوینده و فرمولاسیون تمیزکننده دارند، احتمال تجمع رسوب در بخش‌های مختلف پیشرانه را به حداقل برسانید.

    16 مهر 1399

    نظرات

    نام
    ایمیل
    نظر