آنچه در این مقاله میخوانید

    هرآنچه در مورد تعویض فیلتر هوا باید بدانید

    هرآنچه در مورد تعویض فیلتر هوا باید بدانید

    برای اینکه خودرو در حالت بهینه و با کارایی مطلوب کار کند، باید انواع فیلترهای آن در بهترین شرایط باشد. فیلترهای هوا، روغن و سوخت، سه قطعه‌ی تمام‌شدنی مصرفی و مهم خودرو هستند که تاثیر بالایی در عملکرد فنی خودرو دارند. 

    خرید فیلتر هوا با بهترین کیفیت برای خودرو وارداتی شما از فروشگاه کارنوما.

    هر خودروی احتراق داخلی برای سوزاندن سوخت، به اکسیژن نیاز دارد؛ فیلتر هوا وظیفه‌ی پاک کردن هوای ارسالی به موتور را از هرگونه گردوخاک و ذرات خارجی دارد. فیلتر هوا باید کیفیت بالایی داشته باشد تا هوای مورد نیاز بدون آلودگی به موتور برسد و سپس با سوخت ترکیب شده و عمل احتراق اتفاق بیفتد. هوایی که با گردوخاک و آلودگی به موتور برسد، علاوه بر کاهش کارایی پیشرانه، احتمال خرابی قطعات را هم بالا می‌برد. 

    فیلتر هوا همچنین از کاربراتور یا سیستم انژکتور هم محافظت می‌کند چرا که این دو قطعه، نقش مهمی در ترکیب هوا و سوخت دارند. در کاربراتور یا سیستم انژکتور، سوپاپ‌ها و نازل‌های کوچکی وجود دارد که می‌توانند در اثر آلودگی بسته شوند. تعویض فیلتر هوا از مواردی مهمی است هر راننده باید به آن توجه داشته باشد.

    انواع فیلتر هوا

    فیلترهای هوای خودرو براساس مواد اولیه تولیدی و قیمت‌نهایی هر محصول، به چند دسته تقسیم می‌شوند. براساس متریال هر فیلتر، چهار نوع کاغذی، پنبه‌ای، فومی و فلزی تولید شده است.

    فیلتر هوای کاغذی: در بین انوع فیلتر هوا، محصولاتی که متریال کاغذی دارند، با قیمت پایین‌تری عرضه می‌شوند. فیلتر هوای کاغذی معمول‌ترین نوع فیلتر در صنعت خودروسازی است که در بسیاری از خودروها نصب می‌شود. کارایی فیلتر هوای کاغذی در خودروهای اقتصادی و معمولی کافی بوده؛ این نوع فیلتر برای شرایط آب‌وهوایی معمولی کاربرد دارد. 

    تعویض فیلتر هوا

    اگر خودرو به موتور قدرتمند مجهز باشد یا شرایط آب‌وهوایی منطقه عادی نباشد، باید از انواع فیلترهای دیگر استفاده کرد. فیلتر هوای کاغذی یک قطعه‌ی مصرفی با طول عمر پایین است و پس از اینکه کثیف شد و کارایی‌اش کاهش پیدا کرد، باید با نوع جدیدی تعویض شود.

    فیلتر هوای پنبه‌ای یا گازی: پس از فیلتر هوای کاغذی، نوع پنبه‌ای یا گازی با قیمت و ماندگاری بیشتر در خودروها استفاده می‌شود. این نوع از فیلتر هوای خودرو را می‌توان تا مدت‌ها بدون نیاز به تعویض استفاده کرد؛ البته نحوه‌ی نگه‌داری و تمیز کردن فیلتر پنبه‌ای باتوجه به نوع روغنی گازی یا خشک سنتتیک فرق می‌کند.

     نوع روغنی فیلتر گازی را باید پس از کارکرد ۸ هزار کیلومتر تمیز کرد؛ فیلتر گازی خشک سنتتیک اما چندبرابر این کارکرد دوام می‌آورد ولی در تمیز کردن آن با مواد شوینده، باید بیشتر دقت کرد. 

    فیلترهای هوای پنبه‌ای یا گازی در مقایسه با نوع کاغذی، جریان هوای بیشتری را عبور می‌دهند که این به معنی احتمال ورود بیشتر گردوخاک به موتور نیز می‌شود که برای جلوگیری از این اتفاق، سطح روغنی فیلتر باید مرتب چک و تمیز شود. 

    اگر از فیلترهای هوای پنبه‎ای به‌خوبی نگه‌داری شود، تا سال‌ها نیازی به تعویض فیلتر جدید نخواهد بود. قیمت فیلتر هوا پنبه‌ای یا گازی بیشتر از نوع کاغذی است (حدود دوبرابر بیشتر)؛ اما این هزینه‌ی بیشتر با تمیز کردن فیلتر گازی در چند نوبت و بدون تعویض تعویض فیلتر هوا، جبران خواهد شد.

     علاوه بر این، اگر به‎خوبی از فیلتر گازی محافظت شود، تا پایان عمر خودرو یا در محصولات مختلف تا بیش از ۲۴۰ هزار کیلومتر کارایی دارد.

    فیلتر هوای فومی: فیلترهای فومی معمولا در کوچک‌ترین موتورها، مثل موتور ماشین چمن‌زنی استفاده می‌شوند. در این نوع فیلتر، چند پوشش فومی با تراکم مختلف نصب شده که عمل فیلتراسیون زیادی ندارد و در مقایسه با انواع دیگر فیلتر، چندان هم جریان هوای بیشتری برای موتور فراهم نمی‌کند. 

    درمقایسه با فیلترهای دیگر، فیلتر فومی کارایی بالایی ندارد و معمولا ذرات خارجی به موتور می‌رسند و احتمال دارد که خرابی قوای محرکه بالا برود؛ به‌همین دلیل، معمولا مثل فیلتر گازی، از نوعی روکش روغنی در فیلتر البته درکنار چند لایه فوم بیشتر استفاده می‌شود که فیلتراسیون را بالا می‌برد اما جریان هوا را به‌شدت کاهش می‌دهد. 

    به‌دلیل ویژگی‌های خاص فیلتر هوای فومی، این فیلتر در ماشین‌های کشاورزی نصب می‌شود. اگر در منطقه‌ای که رانندگی می‌کنید گردوخاک زیاد است، می‌توان از روکش فومی روی فیلتر کاغذی معمولی استفاده کرد تا فیلتراسیون را بالا برد.

    فیلتر هوای فلزی: ماده‌ اولیه اصلی فیلتر هوای فلزی، لایه‌های فولاد مش ضدزنگ هستند که معمولا هم نیازی به روغن‌کاری ندارند. درمقایسه با انواع گازی و فومی، فیلترهوای فلزی محدودیت کمتری برای عبور جریان هوا ایجاد می‌کند و درعین حال، سطح فیلتراسیون آن هم بالا است. کاربری این نوع فیلتر درمقایسه با انواع دیگر محدودتر بوده و به نوع خودرو بستگی دارد.

    زمان تعویض فیلتر هوا

    تاثیر تعویض فیلتر هوا

    باتوجه به اهمیت فیلتر هوا در عملکرد خودرو، تعویض به‌موقع این قطعه همیشه در دستور کار راننده قرار دارد. اگر فیلتر هوا بیش از اندازه کثیف شده باشد، عملکرد فنی و مصرف سوخت خودرو کاهش محسوسی پیدا می‌کند و حتی امکان دارد که به موتور و قطعات سیستم سوخت‌رسانی هم آسیب وارد شود. 

    با تعویض فیلتر هوا، علاوه بر جلوگیری از کاهش عملکرد فنی و خرابی‌های هزینه‌بر موتور، در مصرف سوخت نیز صرفه‌جویی خواهد شد. وقتی فیلتر هوا در شرایط مطلوبی باشد، هوای تمیز به موتور می‌رسد. هوای تمیز و بدون آلودگی سریع‌تر و بهتر در محفظه‌ی احتراق سیلندر با سوخت می‌سوزد.

     بنابراین کارایی هر نوبت احتراق در موتور بالا می‌رود و در نتیجه علاوه بر بهبود عملکرد فنی قوای محرکه خودرو، مصرف سوخت هم در بهترین حالت ممکن خواهد بود. در خودروهای مدرن، تاثیر فیلتر هوا در مصرف سوخت چندان بالا نیست اما در خودروهای قدیمی کاربراتوری، کثیف شدن فیلتر مصرف سوخت را افزایش می‌دهد.

    همان‌طور که می‌دانیم، پیش از اینکه هوا به کاربراتور یا سیستم انژکتور برسد، باید از فیلتر هوا عبور کند. اگر فیلتر هوا آلوده و منافذش بسته شده باشد، جریان هوای ارسالی به کاربراتور یا سیستم انژکتور مختل می‌شود و درحقیقت، هوای مورد نیاز موتور محدود می‌شود. 

    زمانی که هوای کمتری به کاربراتور و سیستم انژکتور برسد، سوخت کمتری هم در ترکیب با آن به سیلندر می‌رسد؛ به‌همین دلیل، کارایی موتور به‌شدت کاهش پیدا می‌کند. با تعویض فیلتر هوا، از بروز این مشکل هم جلوگیری می‌شود تا هوای تمیز به اندازه‌ی مورد نیاز در اختیار موتور قرار بگیرد.

    زمان تعویض فیلتر هوا

    باتوجه به مدل خودرو و نوع فیلتر هوا و متریال آن، معمولا توصیه شده است که تعویض فیلتر هوا بین ۱۹ هزار تا ۲۴ هزار کیلومتر کارکرد انجام شود (با این‌حال در بهترین شرایط هم، تعویض فیلتر هوا باید سالی یک‌بار انجام شود). این کارکرد با توجه به مدل خودرو (قدیمی یا جدید)، شرایط اب‌هوایی و رانندگی در جاده‌های خاکی یا آسفالت تغییر می‌کند.

     در تعویض فیلتر هوا، به دستورالعمل سازنده خودرو و فیلتر هم باید توجه کرد. برای شناسایی زمان دقیق تعویض فیلتر هوا، می‌توان به علائم مشخصی توجه کرد. قطعا اولین مرحله، بررسی فیزیکی وضعیت فیلتر است؛ با نگاهی کوتاه به فیلتر می‌توان تمیز یا کثیف بودن آن را تشخیص داد. 

     تعویض فیلتر هوا

    تمام فیلترهای هوا رنگ روشن هستند تا تشخیص کثیف بودن آن‌ها آسان باشد؛ اگر رنگ متریال تیره شده و کثیف است، تعویض فیلتر هوا قطعی خواهد بود. نشانه‌ی دیگر برای تعویض فیلتر هوا، روشن شدن چراغ چک انجین است؛ اگر به‌اندازه‌ی کافی هوا به موتور نرسد، چراغ چک موتور روشن می‌شود و کثیف بودن فیلتر می‌تواند یکی از دلایل این اتفاق باشد.

     کاهش قدرت خودرو هم می‌تواند نشانه‌ای از کثیف شدن فیلتر هوا باشد. اگر سرعت‌گیری خودرو کاهش پیدا کرده و با فشردن پدال گاز، شتاب‌گیری کندتر از گذشته انجام می‌شود، باید وضعیت فیلتر را چک کرد.

     تغییر رنگ دود اگزوز هم می‌تواند به تعویض فیلتر هوا اشاره داشته باشد؛ درواقع وقتی که هوای کافی به موتور نرسد و درصد ترکیبی سوخت و هوا مطلوب نباشد، دود اگزوز سیاه می‌شود. ممکن است که در این شرایط بوی بنزین به کابین خودرو نیز برسد. 

    زمان تعویض فیلتر هوا را از استارت خودرو هم می‌توان شناسایی کرد؛ اگر هوای کافی به موتور نرسد، عملکرد جرقه‌زنی و شمع‌ها نیز تحت‌تاثیر قرار گرفته و استارت زدن خودرو به‌آسانی انجام نمی‌شود.

    نحوه تعویض فیلتر هوا

    تعویض فیلتر هوا درمقایسه با دیگر قطعات خودرو کار آسانی است و درواقع خرید قطعه‌ی مناسب و باکیفیت مرحله‌ی پردردسر در تعویض فیلتر هوا محسوب می‌شود. 

    با مراجعه به دفترچه ‌راهنمای خودرو، اطلاعات لازم از فیلتر هوای خودرویتان را کسب و سپس فیلتر هوا را انتخاب کنید. در خرید فیلتر هوا می‌توانید از کارشناسان کارنوما نیز مشاوره بگیرید؛ همچنین انواع فیلتر هوای شرکتی و افترمارکت در وب‌سایت کارنوما عرضه می‌شود.

    پس از خرید فیلتر، تنها مرحله باز و نصب کردن فیلتر باقی می‌ماند. بست‌های روکش فیلتر که معمولا در بالا یا کنار موتور قرار دارد را باز کنید؛ فیلتر هوای کثیف را خارج کنید. فیلتر هوای جدید را نصب کنید و بست‌های روکش را ببندید. با این که عوض کردن فیلتر هوای خودرو کار آسانی است، اما در هر شرایطی که به صحیح بودن کار خود اطمینان ندارید، به تعمیرگاه و مکانیک مراجعه کنید.

    18 شهریور 1399
    مقالات مرتبط

    نظرات

    نام
    ایمیل
    نظر